رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد گفت: علي‌رغم دعوت‌هاي مکرر از رئيس و اعضاي شوراي شهر، در هيچ يک از جلسات حضور پيدا نکردند و حتي هنوز هم از مساحت بافت قديم، اطلاع درستي ندارند.

محمدرضا سيدحسيني در واكنش به سخنان چند روز پيش رييس شوراي شهر يزد در خصوص بافت قديم، اظهار داشت: شواري شهر مرجعي نيست كه بتواند منفعت مردم را تشخيص دهد و حتي هنوز هم از مساحت بافت قديم، اطلاع درستي ندارند و ارقام را اشتباه اعلام مي كنند.

وي افزود: در پي ثبت بافت تاريخي يزد، هرگونه تخريب در اين محدوده مجازات کيفري را در پي دارد که اين يکي از مزاياي ثبت مي‌باشد در حالي‌که مزايي زيادي ديگري را در پي داشته است.

رييس سابق ميراث فرهنگي يزد خاطرنشان كرد: مشاور طرح جامع، مساحت بافت تاريخي را نزديک يک هزار و 800 هکتار اعلام نمود که در پي اعتراض ما، موفق به ثبت 740 هکتار عرصه بافت و 5 هزار هکتار حريم آن شديم.

سيد حسيني عنوان داشت : با ثبت بافت هرگونه دخل و تصرف در آن همانند گذشته، ولي با پشتوانه محکم تر، بايستي با هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري صورت پذيرد.

رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: متاسفانه شهرسازي اسلامي به بهانه‌هاي ارائه خدمات، شلوغي و افزايش جمعيت، فداي مدنيزاسيون وساختن برج‌ها و مرتفع شدن ساختمان‌ها شده است.

وي افزود: ما در پي حفظ بعد اسلامي و دارالعباده بودن يزد بر آمديم، تاهويت شهر پايدار بماند، به همين جهت 5 هزار هکتار حريم را نيز به عرصه بافت تاريخي اضافه نموديم.

سيدحسيني در خصوص تفکيک اين 5 هزار هکتار حريم بافت عنوان کرد: از اين 5 هزار هکتار 2500 هکتار مشمول باغات و قانون مرتبط با آنها مي‌شود.

رئيس سابق ميراث فرهنگي و گردشگري يزد در پايان خاطر نشان کرد: هيچ مرجعي به غير از ميراث فرهنگي نمي‌تواند محور توسعه و اشتغال استان قرار گيرد.

اخبار مرتبط سايت يزدفردا:


 اصلاني:ثبت تاريخي 2800 هكتاراز شهربه نفع مردم نيست
تاریخ : 10 مرداد 1385 - قبل‏ازظهر 03:07


 


 ثبت جهاني يزد به خطرافتاد
تاریخ : 21 خرداد 1385 - قبل‏ازظهر 02:30



 ماكت بافت تاريخي يزد ساخته مي‌شود
تاریخ : 11 مرداد 1385 - قبل‏ازظهر 08:52

















  

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا